شنبه، 1 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری هفته نامه سیبه » به قلم سردبیر » مدیران توانمند : توانمندی یک کشور در داشتن مدیران توانمند است

مدیران توانمند : توانمندی یک کشور در داشتن مدیران توانمند است

0
1381
کد خبر: 19


چند سالیست که به محض اینکه مدیری توانمند در استان ظهور میکند  به عناوین مختلف معاندین و فرصت طلبان در پی حذف آن ها بر میآیند. 
کسانی که در زمان کاندیداتوری و رأی گرفتن از مردم به افراد حاضر در ستاد های انتخاباتی خود قول هایی داده اند که حالا باید به آن عمل کنند.
 البته در این میان سرنوشت همان مردم رأی دهنده و منافع کشور  به هیچ انگاشته می شود. 
در این گونه موارد نیز دو وسیله به خوبی عمل خواهد کرد تهمت و پافشاری نماینده!!
البته این کار در اصفهان عطف به «ما سبق» است.
 مدیران بسیاری در اصفهان بوده اند که به لحاظ رعایت بعضی جهات از آنها نام برده نمی شود ولی همه این ها قربانی قول و قرار های سیاسی و طُفیلی های آنها شده اند. 
اگر خوب به بافت مدیریتی اصفهان نگاه کنیم در همین چند دهه اخیر چه مدیران خوبی که جای خود را به افرادی بی بو و بی  خاصیت داده اندکه با یک نگرش به کارنامه آنان باید به حال این مردم رأی دهنده خون گریست!! 
بیشتر این تغییر و جایگزینی ها توسط نمایندگانی انجام میشود که یادشان رفته برای چه کاری به مجلس شرفیاب شده اند؟ 
اصل ماجرا هم همین است. موکل که قدرت آن را ندارد تا یقه نماینده را بگیرد و بگوید برای آرای ما چه کردی؟ 
اما ساپورت کنندگان نماینده محترم به هر نحو ممکن از نماینده ای که با هزینه آنان راهی مجلس شده انتظاراتی دارند.
تازه خود نماینده نیز به آینده اینگونه تاثیر گذاران نیازمند است. 
کسیکه مدیر فلان مجتمع بزرگ نبوده و توانسته با ریخت و پاش فراوان باعث صعود اورا فراهم کند اگر در سمت مدیریتی فلان مجتمع قرار بگیرد!! این بار با پشتوانه خزانه دولتی می تواند اورا همه جوره حمایت کند.
اینجاست که نمایندگان دست به کار میشوند. نامه می نویسند و دور میگردانند و از نمایندگان دیگر امضاء جمع میکنند تا به حد نصاب برسد وآنوقت فلان وزیر را در معرض فشار قرار دهند تا فلان مدیر را با مدیری که ما میگوییم جایگزین کن.
بهترین حربه برای اینکار نیز حرف های صادقانه اشان نیست که اصلأ خود را نیازمند توضیح به وزیر
 نمی بینند. بلکه وزیر نگون بخت را با زبان بی زبانی تهدید میکنند که چماق استیضاح را فراموش نکن. 
خوب دقت کنید بیشترین عزل و نصب و تغییر مدیران استانی در زمانی اتفاق میافتد که چند ماهی از صعود نمایندگان هر استان در هر دوره به مجلس گذشته است. 
حتی بعضی از نمایندگان قبل از اینکه کرسی خود رادر مجلس بشناسند، 
می دانند در دستور کارشان نه بهبودی وضع موکلین خود که قدرتمندی موثرین ستاد انتخاباتی خود را باید از هرجهت مد نظر قرار دهند.
نگاهی دیگر به عزل و نصب های فراوان مدیریتی استان خودمان به وضوح نشان میدهد که هرگاه مدیر لایقی را برداشته و مدیر نالایقی را به جای او گذاشته اند پای سفت و محکم یکی از نمایندگان مجلس وجود داشته است. 
علی الخصوص آنجاهایی که بوی پول ونان و ثروت اندوزی و بی حساب کتاب بودن بیشتری به مشام جان می رسد.
می توان لیستی از مدیران خوب استان ارائه داد که تمامی آن ها قربانی زیاده خواهی نمایندگانی 
شده اند که باید پاسخی (از عزل و نصب های مهم استانی و یا کشوری برای حمایت کنندگان قدر قدرت خود در آستین داشته باشند.
کمتر پیش آمده که این عزیزان نماینده به سوابق مدیریت قبلی مجموعه ای که به بردن او به قربانگاه عزل همت وافر نموده انده رجوع کرده باشند و یا تاثیر مدیریتی اورا بر مجموعه هدایت شده توسط او ، مورد بررسی قرار داده باشند و یا اگرهم 
داده اند به راحتی از آن گذشته اند تا به اهداف خود برسند. 
مدیران خوب و لایق نیز خود را به جهات خدماتی که کرده اند بی دفاع می بینند. 
زیرا آنها انتطار تشویق  دارند نه تهمت های چپ و راستی که به طرف آن ها سرازیر میشود. به همین خاطر به سرعت خود را از گردونه کنار میکشند تا جا برای مدیریت تحمیلی سفارش شده بازتر شود.
آنچه از نظرات رهبری مستفاد 
می شود حمایت به هر شکل ممکن از مدیرانی است که با جان و دل و تخصص و تجربه در خدمت اقتصاد طوفان زده ما هستند. 
این مدیران با لحاظ تخصص و تبحری که در کار خود دارند و از همه مهم تر کیسه ای نیزبرای بیت المال مملکت ندوخته اند. 
از خدا میخواهند که اگر به جای تشکر قراراست آنها را به اتهام های واهی محکوم کنند ، حود به سرعت تمام لباس خدمت از تن به در آورند. 
اینجاست که می طلبد بالادستی های این گونه مدیران مؤلف  و مدیران ارشد استان همچون استاندار ، راه را بر معاندین و فرصت طلبان ببندند و اجازه ندهند با چند تهمت ناصواب مدیری لایق را از گردونه مدیران خوب نظام جدا سازند و به قول معروف به خاطر یک دستمال قیصریه ای را به آتش بکشند.
در شهر اصفهان با همه ناملایماتی که بعضی از نابخردان تصمیبم گیر و یا صاحب نفوذان فرصت طلب به وجود آورده اند و توانسته اند بسیاری از مدیران تاثیر گذار را از گردونه خدمت خارج کنند اما بازهم داریم مدیرانی که خدمات آنها معرف لیاقت آنهاست!! 
مدیران توانمندی که هنوز رنود نتوانسته اند با مستمسک قرار دادن بهانه های واهی آنها را از اقتصادو استقلال  مملکت جدا کنند.
مدیری که روزگاری در شهرداری اصفهان خوش درخشید و درحال حاضر سکان یکی از بزرگترین مجتمع های مادر مملکت را رهبری میکند و توانسته در مدت کوتاهی که بر اریکه مدیریت این مجموعه بزرگ نشسته کارهای چشمگیری انجام دهد که اگر بخواهیم تیتروار به خدمات او بپردازیم خود حدیثی مفصل از خدمت می شودبه نظر میرسد دستخوش همین دگرگونی های سیاسی شده است.
در وصف او همین بس که وزیر محترم صمت در جایگاهی ویژه به خدمات او مینگرد و از او به عنوان یکی از تاثیر گذارترین مدیران استان نام می برد. 
تاثیری را که از بالاترین مقام استان تا آنهایی که در دوردست تر ایستاده اند به آن معترفند و مجموعه پرسنلی این مجموعه بزرگ نیز از  آن به عنون فرصتی مناسب برای خدمتگزاری و خود باوری نام می برند.
آنهایی که مجتمع مسکونی فدک را در اصفهان می شناسند، می دانند این مجموعه متعلق به قسمتی از کارکنان همین مجتمع است که وقتی پای صحبت مدیریت فعلی آن به میان می آید هرکدام به نحوی از فعالیت های چشمگیر او و تاثیری که بر اقتصاد خانوادگی آنها داشته است  سخن به میان می آورند. 
مدیران مسلط و متخصص و با تجربه خوب  میدانند که چنانچه مدیر زبردستی بتواند به موقع موانع موجود در جلوی راه یک صنعت مادر را حذف و یا به بهره برداری مضاعف برساند به حتم توانسته امید به خدمت را در پرسنل افزایش داده بهره وری را به حد ارزشمندی صعود بدهد.
همین نقطه است که بعضی از صاحب نفوذان و نمایندگان را بر آن میدارد تا دانسته و ندانسته به طرف این افرادتوانمند شلیک کنند تا بتوانند آنها را از گردونه مدیریتی مملکت خارج و آنکه دلشان میخواهند بر جای آن متمرکز کنند تا در واقع نه یک مدیر که یک فرمانبر در مجموعه ای بزرگ داشته باشند.
کسانی که حتی برای ذره ای با اقتصاد فعلی مملکت  ما آشنایی داشته باشند خوب میدانند که در عرصه تحریم آنهایی که صاحب نفوذهستند به راحتی میتوانند از گرانی هر محصولی سود ببرند.
 به شرط آنکه زمینه «مفت خَری» آنها عالی باشد. و تنها یک مدیر وابسته می تواند این امکان را برای آنها فراهم سازد.
در همین راستا می توان  به دو قدرت (تولید کنندگان اتومبیل و لوازم خانگی) در هرکشوری (پیشرفته یا در حال پیشرفت) نام برد. این دو قدرت تولیدی به راحتی میتوانند با نفوذی که دربازار صنایع دارندورق های تولیدی را به ارزانترین قیمت تهیه و پس از تبدیل به بالاترین قیمت به مصرف کننده تحمیل کنند. 
حالا اگر همین قدر قدرتان در مجموعه تولید ورق های فولادی کشور مسئولی را وظیفه شناس ببینند. بهترین کار برایشان حذف اوست تا بتوانند با نیرویی که خود به کار میگیرند بهترین استفاده وفرصت را از این جابه جایی ببرند. 
یکی دیگر از این مسئولان موفق که در حال حاضر بر سیاست آب مصرفی مردم در اصفهان مدیریت دارد و توانسته در سال های اخیر این مجموعه بزرگ را به بهترین شکل اداره کند از خانواده بزرگ شهداست.
تنها لازم است نگاه های پرسشگران   نگاهی از سر تعمل به این مجموعه بزرگ بیندازد تا ببیند که در زمان کم آبی چگونه این مجموعه بزرگ توانست با مدیریت یک جوان خوش فکر و ثابت قدم از عهده تعهداتش نسبت به مردم و صنایع ریز و درشت  به خوبی بر آید.
این مدیر نیز در همین شهر با انتظارات نامتعارفی روبرو بود که اگر میخواست به آنها پاسخ مثبت بدهد باید مردم زیادی را در بحران کم آبی با شرایط سختی روبرو کند.
به نظر شما آیا درست است که در این شرایط حساس ، مدیر خوبی را که توانسته  در صنعت آب و فاضلاب استان تحولات بزرگی ایجاد کند را مورد بی مهری قرار داد؟ 
آیا بهتر نیست کسانی که شمشیر های خود را از رو بسته اند تا تکلیف مدیران خوب استان را روشن کنند قدری به مدیرانی که در قبل با نفوذ وکالتی نمایندگان دیگر و حتی خودشان تغییر داده اند،  نگاهی پرسشگرانه بیندازند تا مطمئن شوند در راهی که قدم میگذارند پیشرفتی حاصل خواهند کرد یا تا می توانند مردم را نسبت به رأیی که داد ه اند بی تفاوت میکنند. 
به راستی چرا بعضی از نمایندگان که حد و حدود وظایف خود را میدانند بصورت شتابزده دست به اعمال نفوذهایی میزنند که جز خُسران برای خودشان و زیان و ناامیدی برای مردم حاصلی به همراه نخواهد داشت.
آیا بهتر نیست که نمایندگان اگر قولی هم داده اند تا سطح معاونی قانع شوند تا حداقل مدیران با تجربه و با سابقه و متخصص بتوانند سیاست های مُدبرانه خود را همچنان در استان به اجرا بگذارند؟
هردو این مدیر و مدیران توانمند دیگر استان ، برنامه هایی خاص و بزرگ و متحولانه و متحورانه برای زیر مجموعه های خود در جهت رفاه مملکت و مردم و قطع وابستگی ها و مبارزه با تحریم کمرشکن دارند.     
         اجازه بدهید کارشان را بکنند!!


دسته بندی: به قلم سردبیر

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید