جمعه، 14 اردیبهشت 1403

طپش در قلب اروپا

0
940
کد خبر: 16
هرکس به شهر اصفهان میآید لازم نیست تا از عظمت دوران پادشاهی صفوی با او صحبتی بشود.
همین قدر که آن فرد چه ایرانی و چه خارجی در وسط میدان نقش جهان قرار میگیرد خود را در فضایی   می بیند که وصف آن برای خوداو هم مشکل است.با این همه تنها یک چیز برای او مسلم است .این همه عظمت مؤسسی داشته که اگر امروز قرن هارا پشت سر گذاشته  ولی هنوز زنده است.
همین هم هست که بانی مسجد کپنهاک دانمارک حجه السلام والمسلمین حاج آقا سید محمد مهدی خادمی بنایی را تأسیس کرده که هم از جنبه تاریخی منحصر به فرد است . هم مکانی است برای منحصر به فرد ترین دین در میان خداپرستان عالم!
او که سال ها درقم به تلمذ و تحصیل مشغول بوده است . به یکباره تحت تاثیر از« تو حرکت از خدا برکت»  راهی میشود تا در قلب  کشوری دیگر و در میان سلاطین و قدرتمندان ادیان ابراهیمی مسجدی پر آوازه را تأسیس کند.

بطور یقین اگر شنیدن صدای ربنا از گلدسته های مسجد شیعیان این شهر  لرزه بر اندام مسلمانی نیندازد حتمأ دهان اورا به تحسین وامیدارد تا ببیند که ادب و احترام به دین مبین اسلام چه گونه باعث شده است تا طلبه ای یکه و تنها قد علم کند و مسجدی را بنا نهد تا سیل بیشمار عاشقان دین مبین اسلام خصوصأ شیعیان بتوانند برای تمامی امورات خود به آن مراجعه کنند و این مکان مأمنی بشود برای مسلمانان و غیر مسلمانان که هم جنبه دینی آن حفظ شود و هم جنبه تاریخیش. 
معماری منحصر به فرد این مسجد که نشان میدهد از معماری سنتی ، دینی  زادگاه مؤسس آن «اصفهان»ریشه گرفته است. نشان از آن دارد که خواستن توانستن است. 
سید محمد مهدی   ، فرزند خلف آیت اله خادمی که نقشش در انقلاب اسلامی ایران و شهر اصفهان بر کسی پوشیده نیست   توانسته در قلب کشور دانمارک رایحه خوش دین تشیع را به مشام جان عاشقان آن برساند.
خودشان میگویند: در سال2001 اولین جرقه‌های تأسیس   بزرگ‌ترین مسجد شیعیان اروپا در شهر کپنهاک کشور دانمارک زده شد.
 این مرکز بزرگ اسلامی تنها با کمک های مردمی تأسیس شده و توانسته طپشی باشدبرای دل های پاک تمامی مردم  در قلب اروپا. که ازسال 2011 برای تمام مسلمانان شیعه مذهب از دانمارکی گرفته تا انگلیسی و از عرب گرفته تا فارس و اردو، برنامه هایی را ارائه می‌دهد. 
 مسجد امام علی (علیه‌السلام) شیعیان در کپنهاگ دانمارک روزانه حدود 100 نفر بازدیدکننده دارد که از برنامه‌های مسجد استفاده می‌کنند؛ مثل مدارس، ادارات، دانشگاه‌ها و توریست‌ها که به ‌صورت گروهی برای بازدید می‌آیند؛ هر گروه از مدتی قبل براي ما ايميل می‌فرستند و با ما برای حضور در مسجد هماهنگ می‌کنند، البته اين آمار به ‌جز افرادي است كه به ‌صورت انفرادي برای بازدید می‌آیند و البته به‌جز مسلماناني كه برای عبادت روزانه تشریف می‌آورند.
برنامه استقبال از ابتداي ورود افراد به محوطه مسجد شروع می‌شود. پذیرایی مختصری می‌شوند تا خستگی راه رفع شود و آرامش جسمی پیدا کنند. سپس شروع می‌کنیم به توضيح درباره‌ هنر اسلامی، کاشی‌کاری، فرش، طرح‌ها و نقوش اسلامی و ایجاد شوق به هنر اسلامی، سپس توضیحاتی را درباره معرفی اسلام به مخاطبینی که اکنون خود مشتاق شنیدن و دیدن شده‌اند، آغاز می کنیم.
بعد از بازدید و شناخت مختصری که بازدید کنندگان نسبت به اسلام پیدا می کنند، هنگام خروج بروشوری حاوی تصاویر و فیلم‌هایی از مسجد اهدا می‌کنیم. علاوه بر آن فرمي را ارائه می‌دهیم که بخشی برای ثبت نظرات، پيشنهادات و انتقادات طراحی شده تا نقاط ضعف و قوت را بشناسیم و در قسمت بعدی فرم، بخشی را برای ثبت شبهات افراد طراحی کرده‌ایم و اگر دوست داشته باشند، ايميل خود را نیز ثبت می‌کنند تا با آن‌ها ارتباط مستمر داشته باشیم.
البته محبت و ابهت عاشقان مؤمن  در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود میرسد. زمانی که بیش از ده ها هزار نفر از عاشقان ابی عبدالله در این مکان مقدس به گرد هم جمع می شوند. 
همانطوری که می دانید برای تبلیغ دین مبین اسلام در دنیای امروزی باید به خیلی چیزها مجهز شد، تجهیز به زبان مخاطب، هنر و تقوا از ضروریات است.
حجت السلام خادمی مؤسس مسجد اما علی دانمارک اظهار میدارد: زماني كه مي‌خواستيم مسجد شيعيان را در کپنهاگ دانمارك بسازيم، قرار شد در جلسه‌اي با حضور شهردار حضور يافته و جهت دريافت مجوز، درخواست خود را ارائه نماييم. اين جلسه همزمان با اوج تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران و موضوع هولوكاست و همچنين اهانت روزنامه‌هاي دانماركي به پيامبراسلام، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) بود و اصلاً يك جوّ بسيار بدي عليه مسلمانان و به خصوص ايرانیان در اروپا شكل گرفته بود. از طرف ديگر وهابي‌ها نيز در حدود 40 سال است كه به دنبال دريافت مجوزهاي ساخت مسجد به هر روشی تمسک می‌جستند، اما موفقيتي به دست نياورده بودند.
 وقتي بنده وارد جلسه شهرداري شدم، ديدم وهابي‌ها به زبان عربي با هم پچ‌پچ‌هايي كردند كه حالا يك ايراني هم به اينجا آمده و مي‌خواهد مجوز ساخت مسجد بگيرد؛ اصلا چه كسي به اين اهميت مي‌دهد و ما اين بار به واسطه قدرتي كه داريم حتما برنده مي‌شويم ... . بنده متوجه صحبت‌هاي اينها شدم و در گوشه‌اي از مجلس نشستم. شهردار آمد و در آغاز كار جلسه گفت: لطفا براي ما بگوييد چرا و به چه علتي مي‌خواهيد در اينجا مسجد بسازید؟ وهابي‌ها به سرعت گفتند: براي اينكه مردم جمع بشوند، نماز بخوانند، احكام اسلامي را ياد بگيرند و مردم را به دين اسلام دعوت كنيم و شروع كردند به توضيح دادن درباره مسایل اسلامی، شهردار همين طور به اينها زل زده بود و با حالتي مايوس كننده اين افراد را نگاه مي‌كرد.
 به عنوان آخرين نفر نوبت به من رسيد،  فكري كردم و گفتم تا الان كه جلسه شكست خورده و اگر من هم بخواهم مثل قبلي‌ها درباره كاربري‌های مسجد صحبت كنم، كلا مجوز ساخت منتفي خواهد شد. اما اگر درست و حساب شده صحبت كنم مي‌توانم در دقيقه نود گل را بزنم، شهردار رو به من كرد و گفت: قطعا شما هم عرب هستيد و در رابطه با مجوز ساخت مسجد به اينجا آمده‌ايد و مي‌خواهيد همين صحبت‌هاي هم كيشان خود را تكرار كنيد؟
 گفتم: نه من ايراني هستم. آقاي شهردار من از شما سئوالي دارم. آيا مي‌دانيد شهر اصفهان كجاست؟ كمي مكث كرد و گفت: نه! البته من چيزهايي در مورد اصفهان شنيده‌ام كه شهري زيبا در ايران است. گفتم: شما كه شهردار پايتخت يك كشور اروپايي هستيد، چطور در مورد اصفهان چيزي نمي‌دانيد! اصفهان جزء ده شهر تاریخی جهان است و شروع كردم در مورد اصفهان، چهل ستون، عالي قاپو و ميدان امام(ره) توضیح دادم تا رسيدم به مسجد امام(ره). اصلا جو جلسه عوض شد و عنان جلسه را به دست گرفتم. تمام دانماركي‌هايي كه تا چند دقيقه پيش خميازه مي‌كشيدند و به صحبت‌هاي نفرات قبلي بي‌توجه بودند، حواس خود را جمع كردند. ديدم قلم‌ها تكان خورد و شروع به نوشتن و يادداشت‌برداري از صحبت‌هاي من کردند. صحبت‌هایم را ادامه دادم و گفتم آيا مي‌دانستيد ما در اصفهان مسجدي داریم كه شاه عباس صفوي 400 سال پيش آن را ساخته و اين مسجد جزء مساجد بي‌نظير جهان است و شگفت‌انگيزتر اینکه، گنبد این مسجد به شكلي ساخته شده که وقتي زيرآن بايستيد و صدايي در محیط آن پخش شود این صدا به‌صورت هفت مرتبه تكرار مي‌شود! با تعجب پرسيد، جدي مي‌گوييد؟! 
اين‌گونه بود كه با دو دقيقه صحبت، جلسه را آماده کردم و ديدم به اصطلاح خودمان تنور داغ است و بايد نان را بچسبانم.
ادامه دادم و گفتم: من متولد اصفهان هستم و از كودكي مي‌ديدم توريست‌ها به ميدان امام می‌آیند و برای دیدن این شگفتی‌ها و زیبایی‌ها متحمل سختی‌هایی می‌شوند. پيش خودم گفتم آيا مي‌شود مسجدي بسازم که در آن معماري شرقي و هنر اصيل اسلامي و نحوه عبادت و اعتقادات مسلمانان را بدون زحمت رفت و آمد، به همه نشان دهم تا همه با اين فرهنگ و هنر آشنا شوند؟! اکنون نیز هدف من از ساخت مسجد در اینجا همین است. مي‌خواهم اين ديوار يخي بین انسان‌ها از بين برود و تبدیل به اعتمادی متقابل شود. اتفاقا ما خود قرباني تروريسم هستيم. دوازده امام ما در راه مبارزه با استبداد ترور شدند. آقای شهردار! ما ملتی با فرهنگ و مخالف تروریست هستیم.
شهردار پس از شنیدن صحبت‌های من گفت: يك هفته به ما فرصت بدهيد و بعد از جلسات مشورتی نظر خود را اعلام می‌کنیم. هفته بعد نامه‌ای دریافت کردم که حاوی مجوز ساخت مسجد در کپنهاگ بود و الان این مسجد به پایگاهی بزرگ برای نشر فرهنگ و معارف اسلامی تبدیل شده است.
دانمارک  کشوری است در شمال اروپا و پایتخت آن کپنهاگ است. جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۹ حدود ۵٫۸ میلیون نفر برآورد شده‌است. زبان رسمی آن دانمارکی است. زبان‌های فاروئی، گرینلندی و آلمانی نیز به عنوان زبان‌های محلی در این کشور رسمیت دارند. واحد پول این کشور کرون دانمارک است و با اینکه این کشور در سال ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا پیوسته اما به منطقه یورو نپیوسته‌است. ۸۰٪ مردم دانمارک مسیحی پروتستان هستند.
جزایر فارو و گرینلند بخشی از پادشاهی دانمارک به‌شمار می‌آیند اما به ترتیب در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۷۹ به آن‌ها خودگردانی اعطا شده‌است. دانمارک جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی است و تنها مرزی که دارد با کشور آلمان است. پلی دریایی به نام پل اورسوند، دانمارک را به سوئد متصل می‌کند.
دانمارک از اعضای مؤسس سازمان ملل و ناتو است. کشور دانمارک دارای دولت رفاه‌است و از نظر کم بودن اختلاف درآمد مردم، در رتبه اول جهان قرار دارد. دانمارک از نظر درآمد سرانه در رتبه هفتم جهان قرار دارد و در بررسی‌های سالانه، مردم آن مکرراً به عنوان «راضی‌ترین» مردم جهان اعلام می‌شوند و همچنین در سال ۲۰۱۶ شرکت یونیورسام با انتشار شاخص سالانه شادی، کشور دانمارک را در رتبه نخست شادترین و راضی‌ترین نیروی کار در دنیا قرار داد. این کشور به عنوان کشوری با کمترین فساد اداری در جهان به‌شمار می‌آید.
پرچم این کشور که شامل یک صلیب سپید در میان آن است قدیمی‌ترین پرچمی در جهان است که از سال ۱۸۲۱ تا به حال استفاده می‌شود. صلیب سپید این پرچم را در پرچم کشورهای انگلیس، سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند هم می‌توان دید.
کشور پادشاهی دانمارک بعد از کشور ژاپن دارای قدیمی‌ترین خاندان پادشاهی است. دانمارک دو سرود ملی دارد: یکی سرود شهروندان (با نام سرزمینی است دوست‌داشتنی) و دیگری سرود سلطنتی (به نام شاه کریستیان نزد دکل رفیع ایستاد). 
با تشکر ازابوذر دهقانی مدیسه معاون مرکزاسلامی مسجد امام علی دانمارک
دسته بندی: اجتماعی / فرهنگی

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید