جمعه، 19 اردیبهشت 1404
پایگاه خبری هفته نامه سیبه » اجتماعی » هفته فرهنگی اصفهان، نقطه اتصال تعاملات ملی و بین‌المللی شهر

هفته فرهنگی اصفهان، نقطه اتصال تعاملات ملی و بین‌المللی شهر

0
59
کد خبر: 209

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هفته فرهنگی اصفهان باید به نقطه تمرکز مراودات ملی و بین‌المللی شهر تبدیل شود.
به گزارش پایگاه خبری سیبه ، علی صالحی با اشاره به اهداف و رویکردهای شورای اسلامی شهر در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: آنچه در فضای رویدادهای شهری دنبال می‌کنیم، علاوه بر تقویت شور و نشاط اجتماعی و انسجام هویت شهری و ملی، تعریف و تثبیت جایگاه اصفهان در سطح ملی و بین‌المللی به عنوان شهری با ظرفیت‌های گسترده تاریخی، طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری است.
وی افزود: برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری و ورزشی جزو ظرفیت‌های برجسته‌ای است که می‌تواند اصفهان را در پازل بین‌المللی به عنوان شهری تراز و مقصد گردشگری معرفی کند. از این منظر، هفته فرهنگی اصفهان نیز باید به عنوان نقطه تمرکز مراودات ملی و بین‌المللی شناخته شود و آغازی برای جشنواره‌ها، رویدادها و برنامه‌های پژوهشی و اجتماعی شهر باشد.
هفته فرهنگی اصفهان مبتنی بر اسناد بالادستی و برنامه ۱۴۱۰ طراحی شده است
صالحی با بیان اینکه برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان مبتنی بر «برنامه اصفهان ۱۴۱۰» و منشور شورای ششم طراحی و اجرا شده، تصریح کرد: این برنامه‌ها در راستای اسناد بالادستی کشور تدوین شده و با برش‌های عملیاتی دوساله در قالب سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی، گردشگری، هویتی و خانوادگی اجرا می‌شوند.
وی تأکید کرد: تلاش شده همه رویدادهای شهری به ویژه هفته فرهنگی اصفهان، نه‌تنها دارای پیوست فرهنگی باشند، بلکه با رویکرد بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های شهری پیش، حین و پس از اجرا طراحی شوند. ابعاد مختلفی چون نشاط اجتماعی، انسجام هویتی، توجه به سبک زندگی، خانواده و ارتقای ویژند(برند) شهری در دستور کار قرار دارد.
نظارت دقیق شورا بر انطباق برنامه‌ها با سیاست‌های فرهنگی
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان با اشاره به سازوکار نظارتی شورا بر برنامه‌های هفته فرهنگی گفت: برای اولین‌بار برنامه عملیاتی دوساله مبتنی بر برنامه ۱۰ ساله اصفهان به همراه بودجه به شورا ارائه شد تا انطباق هر ردیف بودجه با آیتم‌های برنامه‌ای مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.
وی ادامه داد: در فرآیند اصلاح یا متمم بودجه نیز شورا موضوعات را کنترل می‌کند و قبل از اجرای مناسبت‌هایی نظیر هفته فرهنگی اصفهان، دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ها را به شورا ارائه می‌دهند. در صورت مشاهده انحراف، تذکر داده می‌شود و ارزیابی پس از اجرا نیز توسط نهادهای ناظر انجام می‌گیرد تا بهره‌وری، کیفیت و اثرگذاری برنامه‌ها سنجیده و برای سال‌های بعد اصلاحات لازم اعمال شود.
ویژندینگ فرهنگی اصفهان نیازمند ثبات مفهومی و تکرار هدفمند است
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان در پاسخ به پرسشی پیرامون ضرورت تغییر یا ثبات شعارهای هفته فرهنگی اصفهان عنوان کرد: ثبات در محتوا، نشان و مفاهیم اصلی برنامه‌ها برای برندسازی ضروری است. اگر قرار باشد هر سال رویکرد متفاوتی اتخاذ شود، مخاطبان ملی و بین‌المللی ارتباط مؤثری با برند فرهنگی شهر برقرار نمی‌کنند.
وی افزود: اصفهان باید با تکرار هدفمند یک یا چند محور کلان، جایگاه خود را تثبیت کند؛ همان‌گونه که جشنواره‌های بین‌المللی مانند فیلم ونیز یا کودک و نوجوان اصفهان با ثبات در محتوا و محل برگزاری، هویت خود را یافته‌اند. تأکید ما بر سیاست‌گذاری کلان و متمرکز برای نهادینه‌سازی برند فرهنگی اصفهان است.
مشارکت هنرمندان در تمامی سطوح هفته فرهنگی تقویت شده است
رئیس کارگروه فرهنگی شورای شهر با بیان اینکه مشارکت هنرمندان و فعالان فرهنگی در سه سطح دیده شده است، خاطرنشان کرد: سطح نخست حضور گروه‌های هنری در رویدادهاست. سطح دوم مشارکت اجرایی و میدان دادن به توانمندی‌ها، و سطح سوم که مهم‌ترین است، مشارکت در ایده‌پردازی، برنامه‌ریزی و تولید محتوا برای هفته فرهنگی اصفهان است.
وی ادامه داد: بر این اساس از شهرداری مطالبه شده که از نگاه، تجربه و ظرفیت هنرمندان و فعالان فرهنگی اصفهان در طراحی برنامه‌های هفته فرهنگی استفاده کند. تجربه موفق رویدادهایی مانند کنسرت نمایشی و جشنواره فیلم کودک و نوجوان با حضور پررنگ هنرمندان اصفهانی، مسیر جدیدی را پیش‌روی مدیریت شهری قرار داده که در هفته فرهنگی اصفهان نیز ادامه خواهد داشت.
هفته فرهنگی نیازمند مشارکت دستگاه‌های مختلف است
صالحی با اشاره به یکی از مهم‌ترین چالش‌های هفته فرهنگی اصفهان گفت: متأسفانه این هفته همچنان صرفاً به عنوان برنامه‌ای از سوی شهرداری شناخته می‌شود، در حالی که یک رویداد شهری موفق نیازمند باور، دغدغه و مشارکت تمامی نهادهای مؤثر است.
وی افزود: اگر همه دستگاه‌ها در استان، از استانداری تا اداره‌کل‌ها و سازمان‌های فرهنگی، به این باور برسند که هفته فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی مؤثر شهر در سطح ملی و بین‌المللی است، قطعاً مشارکت گسترده‌تری شکل می‌گیرد و کیفیت برنامه‌ها ارتقا می‌یابد. تأکید ما این است که همه نهادها به اندازه توان خود در این رویداد نقش‌آفرینی کنند تا اثرگذاری آن برای شهروندان و آینده شهر ملموس‌تر باشد.
 

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید