جمعه، 14 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری هفته نامه سیبه » اجتماعی » مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان: یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده تأمین اجتماعی در اصفهان داریم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان: یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده تأمین اجتماعی در اصفهان داریم

0
291
کد خبر: 124


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده تأمین اجتماعی در اصفهان داریم، گفت: سال گذشته افزون بر ۱۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار اکنون ۱۸۰ هزار بیکار در استان اصفهان وجود دارد، نرخ بیکاری استان اصفهان در بهار سال گذشته ۱۲.۶ درصد بود اما بهار امسال به ۹.۲ کاهش یافت‌ و در مدت یکسال شاهد کاهش ۳.۴ درصدی نرخ بیکاری در استان اصفهان بودیم.

به گزارش پایگاه خبری سیبه نیوز ،  میثم مداحی در نشست خبری در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان‌اینکه این اداره کل ۳۵۹ خدمت گوناگون به جامعه کارگری ارائه می‌دهد، گفت: یکی از مهمترین این خدمات رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمای در مراجع تشخیص و حل اختلاف است و سال گذشته حدود ۳۴ هزار دادخواست کارگری در هیات‌های تشخیص بدوی و تجدیدنظر استان رسیدگی شد.

وی ادامه داد: برای ۳۴ هزار دادخواست کارگری دریافت شده، حدود ۲۹ هزار دادنامه توسط ۴۹ هیات تشخیص و ۲۱ هیات حل اختلاف بدوی اداره کار صادر و در مراجع تجدیدنظر و حل اختلاف استان نیز افزون بر هفت هزار دادخواست واصل شد که این مرجع بیش از پنج هزار دادنامه برای آن صادر کرد.

وی تاکید کرد: وجود۳۴ هزار دادخواست کارگری در استان افتخار نیست ولی صدور ۲۹ هزار دادنامه که بواسطه آن احقاق حقی صورت می‌گیرد، کار بزرگ و جهادی است و جای افتخار دارد.

مداحی همچنین گفت: تشکل کارگری و کارفرمایی حلقه‌های واسط بین مردم و مسوولان هستند و افزون بر ۶۷۰ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان وجود دارد که حدود ۲۵ درصد از آنها سال گذشته تشکیل شدند.

وی ادامه داد: تشکل‌هایی کارگری و کارفرمایی می‌توانند در تعدیل خواسته‌های کارگران و کارفرمایان و انتقال توقعات این جوامع به مسوولان نقش مثبتی را داشته باشند.

وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده تأمین اجتماعی در اصفهان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان گفت: اصفهان دومین استان از نظر تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در کشور است و افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده تأمین اجتماعی در این استان وجود دارد.

مداحی ادامه داد: تعداد بالای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در اصفهان در کنار صنعتی بودن این استان از دلایل مهم افزایش دادخواست‌های کارگری و کارفرمایی در این خطه است.

وی اظهار داشت: ناآگاهی کارگران از قوانین، از دیگر دلایل افزایش طرح دعاوی در جوامع کارگری و کارفرمایی استان است که در این راستا آموزش قوانین در سطح کارشناسی را در پیش گرفتیم زیرا اگر افراد بر مسائل حقوقی اشرافیت داشته باشند طرح دادخواست‌های کارگری و کارفرمایی نیز کاهش خواهد یافت.

وی یادآور شد: بر اساس قانون، اداره کار تنها می‌تواند از کارگران دادخواست دریافت کند و شکایات کارفرمایان و مواردی که در چهارچوب قانون کار نیست مانند قراردادهای پیمانکاری باید در مراجع قضایی رسیدگی شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان همچنین گفت: هم‌اکنون برنامه‌های متعددی مانند مشاوره رایگان، ارائه پیشنهادهای سازنده برای قراردادهای کارگری و برگزاری کلاس‌های توجیهی در استان در حال اجراست تا اطلاعات جامعه کارگری و کارفرمایی اصفهان از قوانین کار افزایش یابد.

وی ادامه داد: همانطور که هر کارفرما بصورت ماهانه برای ارائه فهرست بیمه به تارنمای سازمان تأمین اجتماعی مراجعه می‌کند، تارنمای دیگری نیز بعنوان سامانه امور قراردادها در اداره کار راه‌اندازی شده است که در آن هر کارگر باید بصورت ماهانه و خوداظهاری وضعیت قرارداد کاری خود را اعلام کند و این امر به مجموعه ما در انجام بازرسی‌های هدفمند یاری می‌رساند.

مداحی تصریح کرد: بازرسی از کارگاه‌های فعال تولیدی، شرکت‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی از وظایف مهم اداره کار است و در این بازرسی‌ها حُسن ایمنی کار در محیط های کارگاهی ارتقا می‌یابد و موارد نقض قانون کار نیز گزارش می شود.

بازرسی های مستمر سبب کاهش ۲۵ درصدی حوادت ناشی از کار در استان شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان اظهار داشت: بازرسی مستمر از کارگاه‌های فعال تولیدی باعث شد حوادت ناشی از کار در استان ۲۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یابد.

مداحی یادآور شد: پارسال افزون بر ۲۹ هزار بازرسی از کارگاه‌های فعال تولیدی که رکورد جدیدی در این زمینه بشمار می‌رود.

وی افزود: ۱۲۰ هزار کارگاه مشمول قانون کار در استان وجود دارد و با توجه به تاریخ طولانی صنعتی شدن اصفهان و قدمت بسیاری از صنایع مانند ریسندگی های این استان، تعداد واحدهای صنعتی این خطه از بسیاری از استان‌های دیگر بیشتر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان خاطرنشان کرد: افزایش امنیت شغلی از دیگر خدمات اداره کار است و سال گذشته افزون بر ۱۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند که بطور عمده کارگرانی بودند که به هر طریقی بیکار شده بودند.

اکنون ۱۸۰ هزار بیکار در استان اصفهان وجود دارد

مداحی افزود: اکنون ۱۸۰ هزار بیکار در استان اصفهان وجود دارد و یکی از وظایف مهم این مجموعه حاکمیتی ترسیم آینده مطلوب و تسهیل بازار شغل متناسب با آن برای افراد جویای کار است.

کاهش ۳.۴ درصدی نرخ بیکاری اصفهان در مدت یکسال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان اصفهان در بهار سال گذشته ۱۲.۶ درصد بود اما بهار امسال به ۹.۲ کاهش یافت‌ و در مدت یکسال شاهد کاهش ۳.۴ درصدی نرخ بیکاری در استان اصفهان بودیم.

مداحی یادآور شد: سال گذشته ۶۵ خانه کارگری تشکیل و ۲۲۵ دوره آموزش و پیشگیری برگزار و در حوزه تعاون افزون بر هفت هزار شرکت در استان ثبت شد که از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ شرکت فعالند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۶۸ میلیون دلار محصول از طریق تعاونی‌های استان صادر شد و آنها می‌توانند نقش موثری در کاهش نرخ بیکاری استان داشته باشند.

طرح تشویقی دولت برای سه دهک اول یارانه‌بگیران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان با بیان جزئیات طرح تشویقی دولت برای سه دهک اول یارانه‌بگیران خاطرنشان کرد: این استان دارای یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار یارانه‌بگیر در ۹ دهک اول درآمدی است.

مداحی افزود: افزون بر ۳۷۰ هزار خانوار استان در سه دهک ابتدایی یارانه‌بگیران قرار دارند که حدود ۴۵ درصد از آنها در شهرستان‌های استان زندگی می کنند

وی تصریج کرد: طرح تشویقی دولت شامل سه دهک نخست یارانه‌بگیران و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می‌شود و اگر این افراد ۵۰ درصد از یارانه خود معادل ۲۰۰ هزار تومان را از کالا برگ برای خرید اقلام اساسی استفاده کنند، ۱۲۰ هزار تومان معادل ۳۰ درصد یارانه تشویقی به حساب آنان واریز می‌شود.

مداحی خاطرنشان کرد: این اعتبار تشویقی مشروط به خرید اقلام اساسی پیش از واریز یارانه ماه بعد، به سه دهک نخست یارانه‌بگیران و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق می گیرد.

دسته بندی: اجتماعی / اخبار ویژه

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید