شنبه، 1 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری هفته نامه سیبه » اخبار » مدیر اجرایی خانه كارگر اصفهان: قانون كار یعنی دولت، كارگران و كارفرمایان

مدیر اجرایی خانه كارگر اصفهان: قانون كار یعنی دولت، كارگران و كارفرمایان

0
590
کد خبر: 91


مدیر اجرایی حانه کارگر اصفهان  در نشستی خبری به مناسبت 29 آبان روز تصویب قانون كار اظهار داشت : تشكل‌های كارگری یكی از سه بخش مورد تاكید در قانون كار یعنی دولت، كارگران و كارفرمایان به شمار می‌رود، بنابراین تضعیف آن كل مجموعه كار و تولید را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

وی با تلاش برای احقاق حقوق کارگران گفت: فضای كار در كشور باید به گونه ای باشد كه تشكل‌ها روز به روز بیشتر، تخصصی تر و بدنبال احقاق حقوق كارگران باشند،در غیر این صورت انتظار برای اعتلای نیروی انسانی و رشد اقتصادی نیز بیهوده است.

وی اضافه كرد: در سال‌های ابتدایی دهه۷۰ افزون بر۳۰۰ شورای كار و كارگری در استان اصفهان فعالیت می كرد، اما این آمار در حال حاضر به 30 شورا كاهش یافته است.

مدیر اجرایی خانه كارگر اصفهان ادامه داد: 

همچنین نایب رئیس كانون هماهنگی شورای اسلامی كار استان اصفهان در این نشست گفت:حفظ اتحاد میان تشكل های كارگری به اندازه خود ساز و كار تشكل های صنفی اهمیت دارد.

محمدعلی آزاد گفت: موارد بسیاری دیده شده است كه تفرقه بین تشكل‌ها و نبود انسجام لازم، در پیشبرد اهداف آنها خلل ایجاد كرده و در نهایت كارگران متضرر شده اند.

رئیس مجمع كارگران استان اصفهان نیز در این نشست، واگذاری های غیراصولی به بخش غیردولتی و خصوصی‌سازی ناكارآمد و ناعاقلانه را از دلایل افُت تولید و بروز مشكلات در واحدهای صنعتی بزرگ استان اصفهان برشمرد.

مجتبی مولیانی خاطرنشان كرد: خصوصی سازی صحیح به معنای واگذاری واحدهای صنعتی به افراد یا سازمان های مُدبر و كارآمد است درغیراین صورت نمی‌توان انتظار تولید و بهره برداری را از آنهان داشت.

 استان اصفهان با یك میلیون جمعیت كارگری، 10 درصد از كارگران كشور را به خود اختصاص داده است.

جمعیت بازنشستگان این استان بیش از 233 هزار نفر و این آمار در كلانشهر اصفهان افزون بر 105 هزار نفر است.

در شهر اصفهان 134 هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی، 77 هزار نفر بیمه شده كشوری و لشكری و 20 هزار نفر بیمه شده صندوق های دیگر وجود دارد.

یك هشتم جمعیت دو میلیون نفری كلانشهر اصفهان زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی به شمار می روند.

بیش از 326 هزار نفر عضو خانه كارگر اصفهان هستند و امسال بیش از ۱۳ هزار نفر بعنوان عضو جدید به این مجموعه اضافه شدند.

خانه كارگر اصفهان با 699 مركز طرف قرارداد است و بواسطه آنها خدمات مختلفی از جمله آموزشی، تفریحی، درمانی و فرهنگی ارائه می كند.


همچنین در این  نشست دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان اظهار داشت: تعیین مزد منطقه ای استثمار نوین کارگران است

 رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی کلانشهر اصفهان گفت: اخیرا اتاق بازرگانی و برخی از کارفرمایان نوکسیه و تازه به دوران رسیده بحث مزد منطقه ای را مطرح کردند که عملا نفی شورای عالی کار است.

  سید حسن هاشمی در سالروز تصویب قانون کار اظهار داشت: تعیین مزد منطقه ای، استثمار نوین کارگران است و شورای عالی کار و خانه کارگر نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند.

 وی ادامه داد: کارفرمایان قانون تجارتی را پیاده سازی می کند که از صاحب کار و کارگر حمایت نمی کند؛ این درحالی است که مطالبات زیادی از جامعه کارگری و بازنشستگان تامین اجتماعی بر زمین مانده است.

 رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی کلانشهر اصفهان اضافه کرد: ابتدای سال و پس از مصوبه شورای عالی کار که قرار بود 38 درصد برای حداکثر بگیران و 54 درصد برای حداقل بگیران تامین اجتماعی اجرا کنند، اما تعلل در اجرای این قانون شیرینی افزایش حقوق را با تورم از بین برد.

 وی با اشاره به اینکه همچنان 25 درصد ازحقوق سال 99 را طلب کاریم تاکید کرد: قرار بود از اول فروردین 1400 25 درصد از همسان سازی را پرداخت کنند که انجام نشد.

 هاشمی تصریح کرد: در حالیکه سازمان تامین اجتماعی 90 هزار میلیارد تومان دریافت کرده بود، دولت سیزدهم لایحه مربوط به تامین اجتماعی را پس گرفت و از حقوق حقه ما درفاع نکرد؛ لایحه ای که برای دائمی شدن متناسب سازی بود و برای لشگری و کشوری انجام داد و همسان سازی بیمه شدگان تامین اجتماعی را انجام ندادند.

 وی تاکید کرد: جلوی همسان سازی حقوق ما را بستند و محدودمان کردند، ولی سگ هار تورم را رها کردند و کسی نیست مهارش کند.

 رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی کلانشهر اصفهان خاطرنشان کرد: اگر قانون به درستی اجرا می شد و طبق آن سازمان همه ساله مطابق با هزینه زندگی، افزایش حقوق را اعمال می کرد که البته مکلف به انجام این کار است، مشکلی نداشتیم.

 وی اذعان داشت: خواسته ما رفع تبعیض بین صندوق های بازنشستگی و ساخت بیمارستان میلاد ویژه بیمه شدگان تامین اجتماعی اصفهان است.

 هاشمی با تاکید بر اینکه استانداری داریم که توفیق دیدارش را نداشتیم و با وجود ارسال سه نامه جهت ملاقات با ایشان برای طرح مشکلات مان جوابی دریافت نکرده ایم گفت: سه هزار میلیاردتومان بودجه برای بیمارستان میلاد تخصیص داده شد و مدیریت ارشد استان به عنوان متولی امور اصفهان پیگیر چرایی عدم ساخت این بیمارستان نشده است.

 وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان 371هزار نفر بازنشسته دارد و ساخت بیمارستان میلاد نیاز واجب است.

دسته بندی: اخبار

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید