یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری هفته نامه سیبه » اقتصادی » در نهمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر استان اصفهان مطرح شد: بانک تجارت به عنوان «تامین کننده مالی زنجیره‌ای» در کشور بسیار فعال است

در نهمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر استان اصفهان مطرح شد: بانک تجارت به عنوان «تامین کننده مالی زنجیره‌ای» در کشور بسیار فعال است

0
163
کد خبر: 163


به گزارش پایگاه خبری سیبه نیوز:

رئیس اداره بانکداری تجاری بانک تجارت در نهمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر استان اصفهان به معرفی ابزارهای این بانک در تامین مالی زنجیره تامین صنعت پتروشمی پرداخت و گفت: این سامانه می تواند فرایند خرید و فروش، محفوظ بودن اطلاعات و سرعت بخشی در معاملات را تسهیل بخشد.

علیرضا ایلخانی با اشاره به اینکه بانک تجارت در زمینه تامین زنجیره مالی و راه اندازی سامانه ها توانسته امکانات بیشتری در اختیار فعالان انجمن صنایع پلیمر قرار دهد، اظهار کرد: مدیریت زنجیره تامین (SCN) سالهای طولانی در دستور کار صنایع مختلف قرار داشته و ماموریت آن، بهینه سازی موارد اولیه در زنجیره تولید بوده است.

وی با بیان آنکه در این فرایند، مدیریت زنجیره تامین و اینکه در بخش های مختلف چه اتفاقی افتاده است را بصورت ویژه مورد توجه قرار داده ایم، اعلام کرد: براین اساس، شبکه تامین مالی صنایع مختلف بهینه سازی شده و صنایع مختلف به سمت زنجیره تامین مالی پیش رفته اند تا بتوانند وضعیت منابع خود را در طول زنجیره، بهینه سازی نمایند.

این مقام مسئول ادامه داد: در واقع، با مدیریت زنجیره تامین، شاهد تجمیع یا کمبود منابع در بخش های مختلف نخواهیم بود و با جابجا شدن کالا و خدمت، انتقال منابع مالی نیز بطور منطقی اجرا و توزیع می شود تا کاملا در خدمت تولید قرار گیرند.

ایلخانی افزود: تامین مواد اولیه صنایع مختلف با استفاده از این الگو بهینه می‌شود به همین دلیل حدود ۴ دهه است که صنایع در دنیا به سمت تامین مالی زنجیره‌ای حرکت کرده‌اند. در حال حاضر بین ۷۰ تا ۸۰ درصد تامین مالی صنایع از طریق تامین مالی زنجیره‌ای انجام و تنها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد به صورت نقطه‌ای تامین می‌شود.

رئیس اداره بانکداری تجاری بانک تجارت، استفاده از این روش در کشور را، از سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و افزود: بانک تجارت به عنوان یک بانک پیشرو در این حوزه فعال شده است.

بهینه سازی وضعیت منابع صنایع در طول زنجیره

ایلخانی در صحبت از ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای اظهار کرد: یکی از این ابزارها، استفاده از اوراق گام است که اولین ابزار در این حوزه محسوب می‌شود و از زمان انتشار اولین نسخه آن تا امروز، به مرور نواقصش شناسایی و بهبود یافته است. در کنار این ابزار، برات الکترونیک هم به عنوان یکی از ابزارهای قابل استفاده در این حوزه مطرح شد، اما علیرغم همه تلاش‌ها هنوز در اختیار صنایع قرار نگرفته است.

او از ال سی(LC )قابل انتقال بعنوان ابزار دیگری نام برد و یادآور شد: آیین نامه استفاده از آن در بانک مرکزی در حال تدوین است. ضمن آنکه بانک تجارت با همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت، ابزار دستور پرداخت را ایجاد کرده و در اختیار بخش بزرگی از مشتریان قرار داده است. این ابزار به نوعی یکی از اولین ابزارهایی است که تاییدیه بانک مرکزی را به دست آورده‌ و طی دو سال گذشته حدود هشت همت در حلقه‌های مختلف صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار گرفته است.

او افزود: در واقع، این ابزار در چارچوب برات ساخته شده و طبق سبد برات، بعنوان یک ابزار قانونی ایجاد شده است. همچنین، این امکان وجود دارد که اعتبار صادر شده در این روش با انتقال کالا به حلقه‌های دیگر زنجیره تامین منتقل شود در حالی که مسیر انتقال کالا و پول در صنعت متفاوت است.

ایلخانی گفت: بانک تجارت علاوه بر توجه به زنجیره تامین، با رویکرد عاملیت معکوس که آخرین خریدار پیش از مصرف کننده نهایی است را در نظر می‌گیرد و تامین مالی زنجیره‌ توزیع را نیز هدف قرار داد که با توجه به سطح تعامل بانک تجارت با پتروشیمی، این بانک پس از صنعت خودروسازی، تأمین مالی زنجیره‌ای صنعت پتروشیمی را در دستور کار قرار داده و توافقات اولیه با برخی تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی نیز برای استفاده از این ابزار انجام شده است.

رئیس اداره بانکداری تجاری بانک تجارت گفت: برای استفاده از این ابزار علاوه بر احراز اصالت معاملات، رعایت قوانین بانک مرکزی به طور ویژه مد نظر قرار خواهد گرفت. بر این اساس، سامانه اکوتام بانک تجارت راه‌اندازی شده که پس از ثبت نام و ثبت اطلاعات هویتی شرکت، قرارداد تامین مالی زنجیره‌ای منعقد می‌شود. پس از آن مصوبه اعتباری مربوط به شرکت دریافت و در نهایت دستور پرداخت صادر می‌شود.

ایلخانی افزود: این مر در نهمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر استان اصفهان حله نشان می‌دهد افراد می‌توانند برای ذینفعانی که در زنجیره تامین یا توزیع شرکت فعالیت می‌کنند، دستور پرداخت صادر نمایند. ذی نفع مذکور نیز بر اساس مدت زمان اعتبار دستور پرداخت، می‌تواند این اعتبار را به بخش‌های مختلف زنجیره تامین خود با کارمزدی معادل ۰.۲ درصد منتقل نماید.

او وضعیت امنیت سامانه های بانک تجارت را مطابق با استانداردهای روز و دور از دسترسی هکرها اعلام کرد و افزود: تمام مجوزهای لازم از افتا دریافت شده و لایه های امنیتی لازم برای جلوگیری از هک و نفوذ در نظر گرفته شده است.

سامانه پی بار و همیار بانک تجارت، گامی در جهت دیجیتال سازی

 در ادامه این همایش، سید مبین زمانی، مدیرعامل سامانه پی بار در معرفی "سامانه پی بار" گفت: اینترنت یانک لجستیکی پی بار، سامانه متصل به بانک و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و از شرکت های زیرمجموعه بانک تجارت (تکنوتجارت) است که از سال 1394 با رویکرد دیجیتال سازی در همه حوزه ها، بانک نجارت سرفصل مهمی در زمینه مدیریت حمل بار و زنجیره تامین، پرداخت بصورت انلاین و حذف فغیزیک بارنامه کاغذی را راه اندازی نمود.

او با اشاره به تعدد موارد حمل بار، اعلام کرد: در این زمینه درگیر یک بازار 350 همتی هستیم و عدم رضایت مشتریان باعث تحمیل خسارات سنگینی به صاحبان کالا می شود. با این رویکرد، بانک تجارت در سال 1396 از سامانه پی بار رونمایی کرد. تقریبا در تمام صنایع کشور فعال هستیم و رشد بالای 200درصد در سال را شاهدیم

وی در بیان کلیاتی از سامانه، توضیح داد: بخشی از خدمات پی بار و مشتریانی که این خدمات را دریافت می کنند، شامل فلزات اساسی، مواد غذایی، ساختمانی، پیمانکاران حمل، مواد شیمیایی است که مدیریت حمل و پرداخت خود را از طریق سامانه انجام می دهند.

زمانی در صحبت از عملکرد پلتفرم، عنوان کرد: در سال 97، 13میلیارد و 900میلیون تومان، سال 98، معادل 163 میلیارد تومان، سال 99 بالغ بر 474میلیاردتومان، 1317میلیارد در 1400و در سال 1401 معادل 4240میلیارد تومان و امسال تا این لحظه بیش از 7هزار میلیارد تومان مدیریت و پرداخت کرایه حمل داشته ایم. در واقع، بیش از 1 میلیون و 675هزار بارنامه را مدیریت کرده ایم.

مبین زمانی از خدمات رسانی به بیش از 262هزار راننده خبر داد و افزود: در تعامل با ریگولاتوهای مختلف همه موارد کنترل و همه مراحل بصورت آنلاین قابل مشاهده و پیگیری است. همچنین، ناوگان های مختلف، صحت سنجی  شده و بیش از 39 میلیون تن بار حمل کرده ایم.

او با بیان آنکه پیگیری پرداخت کرایه 350 همت بوده ایم که شامل 2درصد سهم بازار است، آن را عدد ناچیزی دانست و گفت: تعداد اقلامی که ما کار می کنیم بسیار کم است چون تمرکز ما بر زنجیره تامین است. بنابراین، جای کار بیشتر در این زمینه وجود دارد.

مدیرعامل سامانه پی بار در تشریح فرایند سامانه بصورت لایو برای صاحبان صنایع پلیمر ، اظهار کرد: یکی از اسنادی که کمبود آن بشدت احساس می شود،   پروفایل دلیوری است که از ابتدایی ترین موارد است و متاسفانه ما از آن محرومیم.

او با بیان انکه تمام بارنامه ها در سامانه، ثبت و قابل رویت است خاطرنشان ساخت: اطلاعات این بارنامه ها در ارتباط با وزارت وارای و صمت سودمند است. ضمن آنکه، گاهی بارنامه ای به اسم شخص زده شده ولی عملا وجود ندارد که تقلبی است و بارنامه های تقلبی شناسایی و لغو می شوند. در این راستا، سامانه 141 نیز برای پیگیری موارد مختلف آماده پاسخگویی است.

زمانی با اشاره به اینکه در سامانه پی بار، تاریخ و تعداد بارنامه، مبالغ، قراردادها، وزن، تخلیه و سایر موارد قابل رصد و پیگیری است، عنوان کرد: امکان پرداخت گروهی بارنامه در این سامانه فراهم شده است. همچنین، در صورتی که راننده با مشکلی مواجه شود، در کنار خودرو خود نیز امکان پرداخت با ورود به سامانه فراهم شده است.

وی از طرح "همیاربار بانک تجارت" نام برد و گفت: این طرح با هدف تامین مالی شرکت های حمل و نقل جهت پرداخت دستمزد رانندگان و ارائه تسهیلات بر اساس بارنامه های رسمی ثبت شده در پلتفرم پی بار ارائه شده است.

او افزود: همه شرکت های حمل و نقل بار جاده ای که بارنامه های خود را در این سامانه ثبت  نمایند، از خدمات تسهیلات برخوردار می شوند.

بیژن سحرناز، عضو هیئت مدیره صنایع پلیمر استان اصفهان در بیان چگونگی شکل گیری راهبردهای انجمن صنایع پلیمر، گفت: انجمن سه مولفه قدرت، منافع  و منطق را برای خود درنظر گرفت و تلاش کرد تا این سه محور را در سطح انجمن و اعضا تعمیم دهد و تلاش نمود تا در چهار حوزه منافع انسانی، کیفیت، ظرفیت و موجودی به اعضا کمک نماید.

او افزود: برای بسط و توسعه صنعت پلیمر، سودآوری، بقا و مباحث سخت افزاری و نرم افزاری، تلاش برای افزایش سطح آگاهی اعضا مدنظر بوده است.

سحرناز با اذعان به اینکه توسعه صادرات از موارد مهم برای بقای صنعت پلیمر است، بیان کرد: دستیابی به تکنولوژی روز و مواد اولیه با وجود بازار 600میلیون نفری همسایگان کشور و از سویی فقر توان و دانش آنها در زمینه پلیمر فرصت خوبی توسعه این صنعت در کشور است. ضمن آنکه اکنون از رشد و مزیت نسبی برخورداریم و حتی می توانیم هشت واحد محصول را به جای یک دلار، هشت دلار بفروشیم که اهمیت تامین مالی برای توسعه این راهبرد را مطرح می سازد.

عضو هیئت مدیره صنایع پلیمر استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید هرچه زودتر، استقراض و رفع تعهدات ارزی اتفاق افتد، گفت: یواسطه این موارد امکان جذب بازار، افزایش فایده برای مشتری و سودآوری، مطلوبیت کالا و کاهش هزینه ها حاصل می شود. بنابراین، اگر بتوانیم به موقع منابع مالی خوبی برای تولید فراهم نماییم، توسعه و رشد تولید را شاهد خواهیم بود.

او توضیح داد: برای ما کشش بازار مبتنی بر آگاهی و دانش وجود دارد و فقط باید آن را تقویت نماییم. همچنین، مشکل تعهد ارزی است که تولیدکننده درگیر آن است، مانع توسعه بازار می شود درحالیکه، لازمه افزایش توان صادراتی، توسعه   بازار برای تامین مزیت رقابتی، تقویت بازار و دستیابی به مزیت نسبی است.

دسته بندی: اقتصادی

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید