عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان از تدوین طرحی در حمایت از نهاد خانواده در شورای شهر خبر داد.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر اصفهان، فرزانه کلاهدوزان در نطق خود در بیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر اظهار کرد: ابعاد شخصیت والای حضرت زهرا (س) بسیار گسترده و وسیع است و محققان و اندیشمندان زیادی در طول تاریخ به تفسیر و تبیین آن پرداختهاند.
وی افزود: حضرت فاطمه (س) از نظر آموزههای قرآنی انسان کاملی است که به سبب همین ویژگی میتواند سرمشق بیچون و چرای مردم شود و انسانها برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی از ایشان بیاموزند.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا (س) نه تنها خود مبین و مفسر آیات قرآن است و نه تنها وجود او سندی زنده به عنوان پشتوانه عملی برای تایید مفاهیم آن کتاب آسمانی است، بلکه عملکرد آن حضرت گاهی موجب نزول آیات قرآن شد.
وی تأکید کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) نه تنها یک مادر موفق بلکه در تمام ابعاد زندگی اعم از شجاعت، تقوی، پرهیزگاری عبادت و فداکاری به عنوان یک انسان کامل مطرح است.
کلاهدوزان با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام گفت: رسول اکرم (ص) برای اینکه حضرت فاطمه را بشناسانند، او را نه به عنوان یک دختر و یا یک زن؛ بلکه به عنوان یک انسان برتر معرفی میکند، آنجا که می فرماید: "فاطمه مایه سرور قلب من است و شوهرش نور چشم من است و فرزندان او امنای پروردگار من هستند. معنای این جمله این است که پیامبر (ص) میخواهد فاطمه را به عنوان قطب و محور معرفی کند؛ بنابراین نگفته است علی و یا حسن و حسین بلکه گفته شوهر فاطمه و فرزندان فاطمه، پس باید گفت همه این موضوعات روی هم رفته بیانگر مقام بلند حضرت فاطمه زهرا (س) در نزد رسول خدا(ص) است.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم فاطمه(س) را به عنوان سرمشق زندگی خود قرار دهیم و شیوه و سبک زندگی خود را بر اساس آن ساماندهی کنیم، باید به جزئیات زندگی ایشان و خصوصیات اخلاقی و منشها و کنشها و حتی واکنشهای ایشان آگاهی داشته باشیم.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه فاطمه الگوی صبر و قناعت، وفاداری، شجاعت فصاحت و بلاغت است، گفت: او تنها زنی از بنی هاشم بود که با خطبههای بلند و جامع خود در مسجد مدینه، زنانه از حق خود دفاع کرد. آن حضرت در وقایع بعد از پیامبر (ص) برای احقاق حق امیرالمومنین (ع) علیه السلام نقشی بی بدیل داشته و درکنار روشنگری هایی که خانه به خانه با مهاجرین و انصار داشتند، با ایراد خطابهای بی نظیر تنها و بيياور از ارزشهاي اصيل اسلامي دفاع كردند؛ ایشان با بصیرت، تدبیر و بینشی عمیق، پیشتیبان و حامی امام و ولی زمانشان بودند.
وی ادامه داد: این برش از زندگی حضرت روایتی است دیگر از زندگی پربرکت آن حضرت، که با روایت رایج از زندگی و شخصیت ایشان فاصله دارد.
کلاهدوزان بیان کرد: روایت رایج از زندگی حضرت زهرا (س) که همان هتک حرمت مظلومانه در یکی دو روز است بسیار محدود بوده و کافی برای حرکتی پیشرو و اجتماعی نخواهد بود. روایتی که مقام معظم رهبری از ایشان بیان میکنند روایتی است که با مقاومت عظیم ۹۰ روزه شان، بر هم زننده تدابیر و نقشههای دشمن است.
وی با بیان اینکه دوران جدید را میتوان عصر روایتها یا عصر جنگِ شناختی نامید، تصریح کرد: تنازع و نبرد روایتها همیشه وجود داشته است. روایت غدیر مثالی از نبرد روایتها در تاریخ اسلام است. در جریان سقیفه هیچ کس واقعه عظیم غدیر را فراموش نکرده بود، اما تلاش شد که روایت غدیر تغییر داده شود و موضوع آن را محبت جلوه دهند.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در واقعه کربلا، روایت قدرتمند حضرت زینب (س) و دیگر زنان، بر روایت خارجی خواندن کاروان اباعبدالله (ع) غلبه کرد و به دنبالش جریانهای اجتماعی متعددی به وجود آمد و قدر مسلم خلق گفتمان و روایت، امری ضروری است، چون قدرت ایجاد حرکت اجتماعی دارد، عبرت داشته و هویت میآورد.
وی با اشاره به روایت زن در عصر امروز خاطرنشان کرد: روایتِ "زنِ شرقی" (زن سنتی و بدون نقش در تاریخ سازی) و روایتِ "زنِ غربی" (زن متجدد و ابزاری در دست مردان)، وجود نگاه منفی به تعدد نقشهای زنان، این دو روایت را سبب شده و باعث ایجاد دو رویکرد سنتی و غربی میشود به گونهای که رویکرد سنتی نقش اجتماعی زنان را حذف، و رویکرد غربی نقش خانوادگی را کمرنگ یا حذف میکند.
کلاهدوزان بیان کرد: اینها دو روی سکه انفعال و منفینگری هستند که هردو آسیب زا هستند. تغییر نوع نگاه راهحلهای متفاوت ایجاد کرد. نگاه و روایتی که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نسبت به مسئله زنان داشتند باعث ایجاد گفتمانی دیگر و روایت سومی شده است که در تقابل و رقیب دو روایت یاد شده که عبارت است از زن مسلمان ایرانی که نه زن شرقی است و نه زن غربی.
وی اضافه کرد: در جریان زن شرقی و زن غربی، شروع بحث از نگاه منفی به تعدد نقشها و تضادهای نقشی است و در روایت سوم، شروع بحث از وحدت نقشهاست.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: با پذیرش روایت سوم، به دو کلان روایت از حضور اجتماعی زن میرسیم. روایت زنان پیرو که زنان را پشتیبان میداند و از نماد جنگ و دفاع مقدس در ادبیات خود استفاده میکند و روایت زنان پیشرو که زنان را دوشادوش مردان، بلکه رهبران نهضت میداند و از استعاره انقلاب اسلامی استفاده میکند. این استعاره متناسب شرایط کنونی جامعه ما است.
وی با بیان اینکه چهار الگوی تاریخی زنان پیشرو مربوط به انقلاب اسلامی، نهضت خرداد ۴۲، نهضت مشروطه و نهضت تنباکو است، گفت: عموما رویکرد ما در روایت انقلاب آسیبشناسانه است درحالیکه نگاه جمهوری اسلامی فرصتشناسانه است.
کلاهدوزان تصریح کرد: نگاه های آسیبشناسانه ما را به راهبردهای مقطعی رسانده و ظرفیتها را به کار نمیگیرد. در مسئله زن، نیز زنان باید پرچمدار تغییر نگاه شوند. در هر ميدانى كه بانوان مسئولانه وارد شوند پيشرفت در آن ميدان چندبرابر است.
وی ادامه داد: مسئله امروز زنان جامعه ما مسئله روایت و گفتمان غرب از زن که زن را آزاد، رها و شاد توصیف کرده و زن ایرانی را زن شرقی و بی نقش در جامعه، معرفی میکند و در مقایسه با زن غربی، زن ما خودش را ضعیف میداند یا مکلف تصور میکند که این ناشی از ضعف ما در روایت است.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: بانوان میتوانند با هویتیابی و آیندهپژوهی در تربیت خود و دوایر مرتبط با خود، از خانواده گرفته تا جامعه، در گسترش روایت زن تراز مسلمان ایرانی، برای تحقق نگاه امیدآفرین به سمت تمدن اسلامی تاثیرگذار باشند.
وی افزود: در این راستا باید از ظرفیتهای بانوانه خدادادی همچون مهر وسیع، قدرت مقاومت و تحمل بالا و چند جانبه بودن و جامعیت شخصیتی بهرهمند شده و نیز مراقب تهدیدهای بیرونی همچون تحقیر توسط خود و جامعه، عدم شناخت توانمندیها باشند.
کلاهدوزان تصریح کرد: روایت الگوها توسط اندیشمندان و دلسوزان انقلاب نیز راه حلی دیگر است. زنان الگو در تاریخ اسلام ناشناخته هستند.
وی ادامه داد: گفته میشود خداوند به خاطر اختلاف طبیعی ما انسانها اسوههای مختلف پیشِ روی ما گذاشته، تا با دیدن آنها در شرایط خودمان با اجتهاد به الگوی زندگی خود برسیم. ما عادت داریم الگوها را از قله روایت کنیم، پس تبدیل می شوند به الگوهای دست نیافتنی. از الگوی آسیه و مريم تا حضرت زینب (س) تا اصحاب اهل بیت (ع) را باید روایت کنیم. الگوهایی که در عصر حاضر در شهر و دیار خودمان بوده و هستند.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: همچنین با تبیین مبانی درست زندگی توسط اندیشمندان زن و مرد جامعه برای دختران نوجوان این عصر، امکان خلق مدل زیبای زندگی خود را توسط خودشان ایجاد کرد.
وی افزود: الگوهای متنوع دینی ما نشان میدهد که معناداری زندگی زن، وابستگی به نقشها ندارد و در شرایطی ممکن است نقشی کمرنگ یا حذف شود. به عبارتی جنسیت مأموریت را عوض نمیکند، بلکه در شیوه پیشبرد مأموریت اثر میگذارد.
کلاهدوزان با بیان اینکه زنان به خاطر ساختار وجودی خود قادر به ایفای نقشها و وظایف متعدد بدون تزاحم در این نقشها هستند، گفت: مدیریت خانواده مثالی از این توانایی است که بدون درهم فرو رفتن نقشها، وحدت و یکپارچگی در نقشها را ایفا میکنند. مثالی دیگر اینکه مادران در این دو سال در شرایط سخت محدودیتهای ناشی از بیماری کرونا نقش معلمی را نیز در کنار آموزگاران عزیز ایفا کردند که در این میان بانوان کارمند و شاغل در بخشهای مختلف و شهرداری شرایط ویژهتری را داشته که نگاه و توجهی ویژه توسط شورای محترم و مدیریت شهری را طلب میکند.
وی ادامه داد: در این راستا با توجه به جلساتی که با نمایندگان بانوان و بررسی مشکلات کارمندان شاغل در شهرداری داشتیم طرحی را برای حمایت از نهاد خانواده تقدیم خواهیم کرد که امید است با وسعت نگاه همکاران شورا تصویب شده و با توجه ویژه شهردار محترم به اجرا درآید.
انتهای پیام/