
پایگاه خبری سیبه نیوز_نهال دهقان
به گزاش خبرنگار ما به نقل از مدیرکل برنامهریزی و بودجه شهرداری اصفهان رفع چالش های زیست محیطی را نخستین دغدغه برنامه راهبردی شهرداری اصفهان ۱۴۱۰ دانست و گفت: اهداف کلان و خرد در برنامه راهبردی شهرداری اصفهان ۱۴۱۰ نشان میدهد که هدف کلان نخست، بهبود کیفیت زیست شهری با تأکید بر کاهش آلودگیها و مخاطرات زیستمحیطی است.
به گزاش خبرنگار ما به نقل از مدیرکل برنامهریزی و بودجه شهرداری اصفهان رفع چالش های زیست محیطی را نخستین دغدغه برنامه راهبردی شهرداری اصفهان ۱۴۱۰ دانست و گفت: اهداف کلان و خرد در برنامه راهبردی شهرداری اصفهان ۱۴۱۰ نشان میدهد که هدف کلان نخست، بهبود کیفیت زیست شهری با تأکید بر کاهش آلودگیها و مخاطرات زیستمحیطی است.
مصطفی اعتصامی باتشریح جزییات برنامه راهبردی شهرداری اصفهان ۱۴۱۰ اظهارکرد: اهداف کلان و خرد در برنامه راهبردی شهرداری اصفهان ۱۴۱۰ نشان میدهد که هدف کلان نخست، بهبود کیفیت زیست شهری با تأکید بر کاهش آلودگیها و مخاطرات زیستمحیطی است که ذیل آن مجموعهای از اهداف خرد و راهبردهای مشخص تعریف شده است.
وی افزایش مطلوبیت و استفاده از حملونقل همگانی و پاک را نخستین موضوع مورد توجه در این برنامه دانست و افزود: در این خصوص راهبردهایی همچون توسعه کمی و کیفی ناوگان حملونقل همگانی و شبههمگانی، سیاستگذاری یکپارچه حملونقل و کاربری زمین و یکپارچهسازی انواع مدهای حملونقل درونشهری و حومه، بهینهسازی مدیریت هوشمند عرضه و تقاضای سفر در حوزه حملونقل همگانی، توسعه عادلانه زیرساختهای ویژه حملونقل پاک و همگانی، بسترسازی برای نقشآفرینی زیستبوم نوآوری و شرکتهای نوآفرین در حوزه حملونقل، آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیک در شهر و فرهنگسازی برای استفاده از حملونقل پاک و همگانی و اصلاح نگرش خودرومحوری با توسعه زیرساختهای پیادهمحور، مسیرهای دوچرخه و سیستم اشتراکی دوچرخه و پاکرو پیشبینی شده است.
مدیرکل برنامهریزی و بودجه شهرداری اصفهان گفت: هدف خرد دوم بر کاهش آلودگی ناشی از تردد وسایل نقلیه در داخل حلقه حفاظتی و مبادی ورودی شهر تمرکز دارد که با بهرهگیری از ظرفیتهای فنی و نوآوری، ترتیبات نهادی، قانونگذاری و تعامل با نهادها در اصلاح نظام دسترسی به مرکز شهر، مدیریت هوشمند زمانی و مکانی تردد ناوگان باری و مسافری، بازطراحی و ساماندهی شبکه حملونقل بار و کالای درونشهری و ساماندهی ناوگان موتوری تحت مدیریت شهرداری با رویکرد کاهش آلودگی هوا دنبال میشود.
وی اضافه کرد: در هدف خرد سوم مدیریت فضاهای سبز با رعایت اصول پایداری محیط زیست و حفظ سرانه فضای سبز بومشناختی بدون فشار به منابع آب مورد توجه قرار گرفته و راهبردهایی همچون حفظ، احیا و تکمیل پهنههای فضای سبز اکولوژیک متناسب با ویژگیهای اقلیمی شهر، استفاده از روشهای بهرهور و هوشمند در نگهداری فضاهای سبز با منابع نامتعارف، بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی و تعامل با نهادها برای حفظ باغها و پهنههای سبز غیر در اختیار، توسعه متعادل فضاهای سبز در نواحی شهری و تأمین منابع آب مورد نیاز فضای سبز از حقابه رودخانه و منابع پایدار نامتعارف مطرح شده است.
اعتصامی هدف خرد چهارم را شامل کاهش آثار نامطلوب ناشی از پسماند شهری با رویکرد «مدیریت چرخشی پسماند» و «مدیریت پسماند صفر» دانست و تصریح کرد: در این زمینه توسعه و استقرار فناوریهای تبدیل پسماند به انرژی و ماده، کنترل و هدایت شیرابه و استفاده مجدد از پساب، ساماندهی و هوشمندسازی فرایند جمعآوری پسماند شهری و ساختمانی، توانمندسازی و فرهنگسازی شهروندان برای کاهش تولید پسماند و تفکیک از مبدأ و ارتقا و نوسازی مستمر زیرساختهای جمعآوری و پردازش پسماند پیشبینی شده است.
وی افزود: در هدف خرد پنجم، ارتقای توان و پایداری زیستبوم و احیای جریان دائمی زایندهرود مورد تأکید قرار دارد که با راهبردهایی همچون گفتمانسازی و مطالبهگری برای احیای زایندهرود، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، اجرای ساختوسازهای سازگار با محیط زیست و اقلیم، جلوگیری از بارگذاریهای آلاینده و مزاحم، ترویج کسبوکارهای محیط زیستی و فرهنگسازی در مدیریت مصرف انرژی دنبال میشود.
وی خاطرنشان کرد: هدف خرد ششم نیز توسعه و بهبود ایمنی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران را شامل میشود که بر پایه راهبردهایی چون تقویت زیرساختها و تجهیزات مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، بهبود معابر و رفع گلوگاهها، پیشگیری از بحرانها و نظارت بر مناطق پرخطر، ایمنسازی تأسیسات و ساختمانهای ناایمن، هوشمندسازی مدیریت بحران و امداد، ارتقای فرهنگ ایمنی، الزام پیوستهای ایمنی و زیستمحیطی برای پروژهها و استقرار نظام مدیریت ریسک در شهر اصفهان پیش میرود